Menu

Selalunya Lepas Tengking Anak Baru Rasa Menyesal Kan? Ini Kesan Bahayanya Kalau Kita Selalu Tengking Anak!


Bila anak buat salah, kebanyakan ibu bapa akan marah dan tengking. Itu memang normal! Jarang yang dapat sabar bila berhadapan dengan situasi anak buat perangai yang tak masuk akal.

Tapi lepas dah puas marah, barulah kita nak menyesal dan kesian pada anak. Masa tu dah terlambat kerana kesan daripada tengkingan dan kena marah itu mungkin berpanjangan sampai bila-bila dalam hati kecil si anak.

Jadi, renung-renungkanla ya wahai ibu ayah. Sebelum melepaskan marah dan menengking anak baik kita ambil tahu dulu apa kesan bahayanya pada anak seperti dikongsikan oleh Dr.Taufiq Razif yang juga hampir-hampir nak tengking anak kecilnya kerana buat perangai. Mujur tahap kawalan emosinya sangat kuat.

Bahaya Tak Tengking Anak?

Tadi saya hampir tengking anak saya. Mana tak geram kan bila si Maryam Soolihah ni dengan penuh najis di lampin pergi mandi bawah shower dengan berpakaian lengkap!

Lebih haru biru lagi dia keluar masuk bilik air sambil bawa air kat mulutnya dan ludah air tu kat atas lantai ruang tamu. Nak bersihkan lantai katanya! Dah la mertua nak datang dua tiga minit je lagi ni!

Tepuk dahi!

Hati menggelegak kepanasan tapi saya tahu kalau saya tengking si Maryam Soolihah ni memang efek buruknya boleh sampai ke tua nanti. Ada 2 efek buruk yang boleh berlaku :

1. Efek pada diri saya : Saya sendiri yang akan menyesal nanti dan lama kelamaan boleh menyebabkan stres yang kronik kalau benda ni berterusan. Mak ayah yang suka tengking ni menunjukkan bahawa kawalan emosi diri tu tersangat la lemah. Saya taknak jadi ayah yang lemah kawalan emosi sebab saya tahu ayah yang lemah kawalan emosi biasanya ditakuti tapi kurang dihormati oleh anaknya sendiri.

2. Efek pada anak : Anak yang selau ditengking ni biasanya akan rasa tak selamat, rasa kurang disayangi, rasa rendah diri dan biasanya nanti akan sangat susah dibentuk dan dikawal. Efek jangka pendek memang la nampak anak tu jadi patuh tapi tu sebab dia takut je bukannya sebab dia faham.

Sampai satu tahap tengkingan ni boleh jadi penderaan emosi tau. Kenapa? Kali pertama dan kali kedua tengking memang diorang akan takut sangat tapi kalau dah jadi kebiasaan, tengkingan biasa takkan jalan dah. Jadi mak ayah akan cari jalan supaya tahap tengkingan tu boleh jadi lebih berbisa dan lebih ditakuti si anak!

Akhirnya jadilah penderaan emosi secara verbal ( verbal abuse ). Anak-anak jadi makin pendiam, suasana rumahtangga jadi suram, anak-anak pun jadi kurang kreatif dah sebab dah trauma nak buat apa-apa. Akhirnya, sama ada anak tu sendiri yang rosak emosinya ataupun dia sendiri yang akan menjadi perosak emosi adik beradik dan kawan-kawan di sekelilingnya suatu hari nanti!

Sumber: Taufiq Razif

No comments:

Post a Comment

Author

authorHello, my name is Jack Sparrow. I'm a 50 year old self-employed Pirate from the Caribbean.
Learn More →