Menu

Tangguhkan Dulu Pakai Kasut Pada Bayi Yang Baru Mula Nak Belajar Berjalan. Ibu Jangan Terlalu Teruja Nak Nampak Anak Bergaya Tapi Membataskan Tumbesaran Kaki Anak


Belajar berjalan adalah langkah yang besar ke arah berdikari, ia salah satu perkembangan yang paling penting dalam hidup anak anda.
Apabila dia beralih dari berdiri berpegang pada perabot ke berjalan jatuh menuju tangan anda yang terbuka luas hinggalah ke berlari dan melompat dengan penuh keyakinan, dia sudah meninggalkan zaman bayinya.
Bagaimanapun, bagi bayi yang sedang belajar untuk berdiri, dia mungkin perlukan bantuan untuk memahami bagaimana hendak duduk semula. Jika dia tersekat dan menangis, jangan sekadar mengangkatnya dan mendudukkannya. Sebaliknya, tunjukkan bagaimana hendak membengkokkan lututnya supaya dia boleh duduk tanpa terjatuh, dan biarkan dia mencubanya sendiri.
Anda boleh menggalakkan bayi anda berjalan dengan berdiri atau melutut di hadapannya, dan memegang kedua-dua tangannya sambil membantu dia berjalan ke arah anda.
Anda juga boleh mendapatkan untuknya trak kanak-kanak atau mainan yang serupa yang dia boleh pegang dan tolak. Carilah mainan kanak-kanak yang stabil dan mempunyai permukaan asas yang lebar untuk sokongan. Walker bantu berjalan boleh menyebabkan kemalangan (dengan tertonggeng) jadi lebih baik jangan gunakannya.
Apabila bayi anda sedang belajar berjalan, baik jika anda biarkan kakinya bebas sebanyak mungkin. Jika dihimpit oleh kasut atau stoking yang ketat, tapak kaki bayi tidak boleh menegak dan membesar dengan baik.
Anda boleh tangguhkan memakai kasut sehingga bayi anda sudah biasa berjalan di luar rumah atau atas permukaan yang kasar dan sejuk. Berkaki ayam menolong memperbaiki keseimbangan dan koordinasinya.
Apabila anda membeli kasut untuk bayi anda, cuba dapatkan seorang jurupadan (fitter) yang berkelayakan untuk mengukur kakinya. Jurupadan akan memeriksa kepadanan dan memastikan ada ruang untuk tumbesaran.
Pastikan bayi anda ada persekitaran yang lembut dan selamat untuk memupuk kemahiran barunya.Jangan biarkan bayi anda tanpa pengawasan, sekiranya dia terjatuh atau memerlukan pertolongan anda.
Bila ibu perlu bimbang jika bayi masih belum berjalan?
Selagi bayi anda meletakkan berat badannya pada kakinya dan menunjukkan minat untuk belajar perkara baru, anda tidak perlu bimbang. Jika bayi anda mengambil masa lebih panjang berbanding bayi lain untuk belajar merangkak, kemungkinan besar dia perlukan beberapa bulan lagi untuk berjalan juga. Perkembangan setiap bayi adalah berbeza, ada yang lebih cepat berbanding yang lain.
Tetapi jika bayi anda kelihatan jauh ketinggalan dan masih belum berjalan menjelang usianya 18 bulan, bincanglah dengan doktor anda atau pakar kanak-kanak. Ingatlah bahawa jika bayi anda mula bergerak ke sana-sini dengan cara mengesot sebelum dia belajar merangkak, dia mungkin akan berjalan lambat sedikit.
Kecepatan bayi belajar kemahiran baru biasanya diwarisi daripada ibu bapa. Jika anda atau suami cepat atau lambat berjalan, ada kemungkinan bayi anda juga begitu.
Ingatlah bahawa bayi pramatang mungkin akan mencapai tahap ini serta tahap-tahap yang lain lebih lambat berbanding bayi lain.
Ingatlah bahawa jika bayi anda dilahirkan pramatang (sebelum 37 minggu kehamilan), dia mungkin mencapai kemahiran ini dan kemahiran-kemahiran lain lebih lewat berbanding bayi lain. Jika anda bimbang mengenai perkembangan bayi anda, bincanglah dengan pakar kanak-kanak atau doktor keluarga anda.
Sumber: babycenter

No comments:

Post a Comment

Author

authorHello, my name is Jack Sparrow. I'm a 50 year old self-employed Pirate from the Caribbean.
Learn More →