Menu

Kenapa Si Kecil Suka Conteng Dinding Rumah? Ibu Ayah Jangan Marah Sebelum Tahu Apa Sebabnya


"Adam...kenapa conteng dinding lagi ni? Kan mama cakap lukis kat kertas je," jerit Aini pada anaknya yang berusia 4 tahun.

Mesti ramai ibu pun sama macam Aini. Marah bila anak conteng dinding rumah. Eh, siapa tak sakit mata tengok dinding rumah yang bersih dah jadi comot dengan contengan lukisan si kecil.

Sekiranya anak anda tanpa sengaja menconteng dinding, jangan risau kerana ada teknologi cat yang boleh membersihkan kesan kotoran contengan dan sisa makanan seperti krayon, pensil warna, jus dan lain-lain. Jadi, jangan terus marah anak kerana ada penyelesaiannya.

1.Jangan sekat kreativiti anak anda ketika bermain kerana ia ciri penting untuk mereka membesar dengan bijak. Persekitaran rumah juga boleh menjadi tempat permainan paling menyeronokkan kepada si kecil.

2.Tahukah anda, kreativiti penting untuk proses pembelajaran anak dan akan mempercepatkan perkembangan kognitif? Apabila kanak-kanak digalakkan mengekspresikan diri mereka dan mencuba bermacam cara untuk menghasilkan seni, mereka sebenarnya sedang membina pemikiran kritis dan inovatif yang amat diperlukan bila dewasa nanti.

3.Kira-kira 20% kanak-kanak di Malaysia mengalami stres dan keresahan akibat daripada sekatan untuk bermain. Kajian psikologi menyatakan warna mempengaruhi perasaan dan tingkah laku, merangsang minda dan tubuh juga memberi kesan kepada kesihatan anak anda.

4.Setiap pergerakan dalam menghasilkan karya seni, seperti memegang berus cat atau menconteng dengan krayon adalah penting untuk membentuk kemahiran motor halus kanak-kanak.

5.Jangan hadkan kreativiti anak, sekiranya mereka tak sengaja menconteng dinding rumah jangan marah atau tengking kerana ada cara untuk membersihkan kesan kotoran contengan di dinding dengan adanya cat berteknologi.  Ajar mereka cara untuk meluahkan kreativiti dan imaginasi di tempat yang betul.

No comments:

Post a Comment

Author

authorHello, my name is Jack Sparrow. I'm a 50 year old self-employed Pirate from the Caribbean.
Learn More →