Menu

Kalau Nak Anak Petah & Bijak, Boleh Tiru Cara Tomok & Isteri Buat. Didik Anak Fasih Berbahasa Inggeris!


Siapa tidak pernah mendengar keletah anak-anak Tomok, Arrianshah Akid, 5 tahun dan Andrashah Iman, 2 di laman Instagram Tomok. Dua-duanya petah bijak mencairkan hati yang menontonnya. Apa rahsia didikan Tomok dan isteri sehingga Arrian fasih berbahasa Inggeris?

Tomok atau nama sebenarnya Shah Indrawan Ismail walau pun mempunyai jadual yang padat sentiasa memastikan pembelajaran dan perkembangan anak. Kekangan masa dan sering out station mengehadkan tumpuan kepada anak-anak tetapi peranan isteri, Ayu Abas yang tidak bekerja membolehkan dia menumpukan sepenuh masa mendidik dan menguruskan anak-anak.


Walau pun selalu dilanda kesibuKan, Tomok akan sentiasa mengambil tahu tentang perkembangan anak-anaknya. Dia juga melahirkan rasa bertuah memiliki Ayu sebagai isteri yang menjalankan tangunggjawab dengan baik dalam mendidik Arrian dan Andra.

Tomok atau nama sebenarnya Shah Indrawan Ismail dan isteri selalu menghabiskan masa dengan anak-anak. Mari kita tengok bagaimana mereka menggunakan masa yang ada sebagai didikan secara tidak langsung kepada Arrian dan Andra.

SELALU LUANG MASA BERSAMA
Keluarga kecil ini selalu meluangkan masa bersama di rumah dan dalam aktiviti luar rumah. Tomok  sendiri mengakui jika tiada tugasan luar atau show, dia akan menghabiskan masa dengan keluarga di rumah. Apabila lebih banyak masa dengan anak, mereka akan rasa dihargai dan disayangi. Ini secara tidak langsung akan menjadikan anak-anak lebih yakin kepada diri sendiri.

BERTUTUR DALAM BAHASA INGGERIS

Pertuturan dalam bahasa Inggeris dimulakan dari awal lagi. Ini kerana minda bayi dan kanak-kanak seperti span, mudah menyerap. Biar pun belum mampu menuturkan, ia disimpan dalam minda mereka. Amalan betutur dalam bahasa Inggeris dari awal menyebabkan Arrian dan Andra tidak kekok berbahasa Inggeris.

MEMBACA BUKU BAHASA INGGERIS
Membaca jambatan ilmu. Pembacaan buku berbahasa Inggeris amat membantu pengayaan tatabahasa dan sebutan Arrian dan Andra. Tomok dan Ayu tidak lupa melakukan aktiviti ini bersama kedua-dua anak mereka.

SERING BERMAIN GAME BERBAHASA INGGERIS
A post shared by @ayu_abas on

Tomok dan Ayu juga sering bermain permainan yang melibatkan bahasa Inggeris bersama anak-anak. Permainan yang sesuai dengan peringkat usia meningkatkan penguasaan sebutan dan keyakinan diri pada Arrian dan Andra.

PRETEND PLAY


Pretend play atau main peranan adalah cara pembelajaran yang menyeronokkan. Ia juga turut dilakukan oleh Ayu kepada Arrian dan Andra. Anak-anak boleh berlakon menjadi apa jua watak yang disukai dan menuturkan dialog-dialog dalam bahasa Inggeris. Anak-anak juga boleh menjadi kreatif dengan mempelbagaikan watak dan penggunaan alat.


Kalau nak tengok banyak lagi aksi-aksi comel dan bijak Arrian dan Andra, bolehlah menonton Rockstar Junior Arrian dan Andra di saluran Astro Ria (saluran 104) and Ria HD (saluran 123) setiap Rabu, jam 9malam mulai 11 Oktober 2017.

Rancangan realiti keibubapaan edutainment ini menampilkan kehidupan Tomok, isteri dan anak-anaknya termasuk interview eksklusif, tip keibubapaan dan cabarannya. Ia juga memuatkan perjalanan bagaimana Tomok mencipta single pertama yang diinspirasikan daripada anak-anaknya.  #RockstarJr #ArrianAndra

Sumber Instagram: tomokofficial dan ayu_abas

No comments:

Post a Comment

Author

authorHello, my name is Jack Sparrow. I'm a 50 year old self-employed Pirate from the Caribbean.
Learn More →