Menu

Bahaya Dalam Rumah Sendiri Yang Mungkin Mak Ayah Tak Sedar Boleh Ancam Nyawa Anak


Rumah sepatutnya merupakan sebuah tempat yang paling selamat untuk kanak-kanak dan orang dewasa.
Namun, rumah tidak lari daripada mempunyai pelbagai risiko yang boleh mendatangkan kecederaan kepada penghuninya, sama ada di dalam atau di luar kawasan rumah.

Kebanyakan kemalangan dan kecederaan yang dialami oleh kanak-kanak di rumah sebenarnya dapat dielakkan jika perkara penting berkaitan aspek keselamatan diambil berat dan diberi perhatian.
Ketidakupayaan kanak-kanak berfikir seperti orang dewasa menyebabkan, perkara yang pada pandangan ibu bapa tidak berbahaya, menjadi bencana yang boleh membawa kecederaan, kecacatan kekal dan lebih teruk lagi maut kepada kanak-kanak.
Antara lokasi bahaya  dalam rumah bagi kanak-kanak dan perlu pemantauan sepanjang masa adalah:
Bilik Tidur
- Selalunya dianggap sebagai tempat yang paling selamat
- Selalu memeriksa benda-benda yang terdapat di atas katil seperti bantal dan selimut. Ini dapat mengurangkan kejadian lemas pada kanak-kanak semasa tidur.
- Bilik tidur yang mempunyai peralatan elektrik seperti televisyen perlu diberi perhatian.
Bilik mandi
- Awasi anak anda semasa mandi di dalam tab mandi atau menggunakan air dalam baldi. Mereka boleh lemas walaupun paras air yang hanya sedalam 5 cm
- Pisau cukur (manual atau elektrik) dan juga bahan kimia yang boleh menyebabkan kecederaan perlu disimpan dengan betul sekiranya tidak digunakan.
- Lantai yang licin dan juga tab mandi boleh menyebabkan seseorang terjatuh.
Tangga
- Ini merupakan lubuk bahaya dalam rumah yang bertingkat
- Bagi melindungi kanak-kanak, terutamanya kanak-kanak yang kecil, pintu kecil di tangga perlu dipasang untuk keselamatan
- Jangan tinggalkan barang-barang seperti alat permainan di atas tangga kerana boleh terpijak dan jatuh
Dapur
- Peralatan di dapur dan aktiviti memasak selalu menyebabkan berlakunya kecederaan yang serius.
- Minyak masak yang panas, air mendidih, kuali panas, rempah dan pisau boleh mewujudkan persekitaran yang sangat berbahaya kepada kanak-kanak.
Sebagai ibu bapa, perlu sentiasa berwaspada bagi memastikan keselamatan anak-anak berada dalam keadaan baik. Jika anda mendapati anak diam seketika perlu cepat bertindak dan jangan terlalu bersikap   mempercayai. Anak-anak tidak tahu tindakannya betul atau salah.  

No comments:

Post a Comment

Author

authorHello, my name is Jack Sparrow. I'm a 50 year old self-employed Pirate from the Caribbean.
Learn More →