Menu

Bahayakah Ibu Ambil Suplemen Kecantikan Masa Menyusu? Ini Komen Pakar Laktasi


Mimie menyusukan ketiga-tiga orang anak dengan susu ibu sepenuhnya. Saya ingin tahu, bolehkah saya mengambil produk kolagen atau apa-apa produk yang ada campuran Lobata dan Mirifica untuk menganjalkan payu dara dan punggung. Dia risau jika pengambilan ketiga-tiga bahan ini tidak sesuai kerana dia menyusukan anak lelaki kerana campuran dua bahan terdapat hormon wanita di dalamnya.

Menurut Rita Rahayu Omar Pakar Laktasi & IBCLC, beliau tidak dapat memberi sebarang jaminan atau bukti maklumat berkaitan dengan produk-produk seperti mana yang disebutkan. Hal ini kerana kebanyakan rawatan berasaskan bahan herba tidak menjalani satu kajian menyeluruh, terutama yang berkaitan dengan laktasi.


PRODUK HERBA TIDAK SEMESTINYA SELAMAT

Herba-herba juga tergolong dalam ubat-ubatan dan langkah berjaga-jaga perlu diambil kira. Sesiapa sahaja termasuk ibu mahupun bayi boleh mengalami reaksi alahan berpunca daripada apa-apa sahaja. Jika anda mengambil sebarang ubat-ubatan atau herba, anda dinasihatkan untuk memantau sebarang tanda atau reaksi kurang baik daripada bayi anda.

Kadang kala sesetengah produk mendakwa bahawa ia dihasilkan daripada bahan-bahan semula jadi, namun ia tidak bermakna produk tersebut selamat. Herba adalah ubat, jadi perlu berhati-hati mengambilnya. Selain itu, produk-produk ini juga tidak terkawal. Oleh itu anda tidak mempunyai sebarang maklumat tentangnya melainkan apa yang didakwa pihak pengeluar.



DAPATKAN NASIHAT DOKTOR SEBELUM AMBIL

Tiada bukti yang menunjukkan bahawa pengambilan suplemen berasaskan kolagen bermanfaat untuk anda seperti Pueraria mirifica (lobata). Reaksi individu terhadap makanan berbeza-beza dan ia juga bergantung kepada dos pengambilan serta ciri atau sifat seseorang. Para pengguna perlu berhati-hati terhadap kesan sampingan daripada produk sebegini sebelum mengambil keputusan untuk mengamalkan pemakanan dari Pueraria mirifica. Bukan itu sahaja, pengguna disarankan agar mendapatkan nasihat doktor terlebih dahulu jika mempunyai sebarang kemusykilan.

Salah satu daripada laporan kajian, Pueraria mirifica Research Review, oleh Ellen Kamhi, PhD, RN, AHG, AHN-BC, menyatakan "Pueraria mirifica tidak seharusnya digunakan oleh kanak-kanak, wanita di bawah usia 20 tahun, wanita yang menghidap cyst pada payudara, ovari atau uterus, sesiapa sahaja yang mengalami masalah berkaitan kanser estrogen, wanita hamil atau wanita yang menyusukan bayi.” Peringatan yang sama turut digunapakai di dalam perihal keselamatan dan pemakanan.



5 PANDUAN SEBELUM IBU AMBIL SUPLEMEN HERBA SEMASA MENYUSU

Ruth A. Lawrence, MD (penulis buku Breastfeeding: A Guide for the Medical Profession) memberi beberapa panduan terhadap ibu yang menyusukan bayi sekiranya mereka bercadang untuk menggunakan bahan-bahan berasaskan herba.


  1. Elakkan mengambil teh herba farmakologi aktif. Ambil minuman teh herba secara sederhana.
  2. Kurangkan pengambilan sediaan produk herba yang menggabungkan beberapa bahan aktif.
  3. Baca kemasan label pada produk. Terdapat beberapa jenis suplemen multivitamin yang mungkin mengandungi herba yang tidak seharusnya digunakan oleh ibu yang menyusu.
  4. Gunakan jenama produk yang dipercayai mempunyai maklumat bahan dan pekatan yang tertera di label, tarikh luput dan juga pengusaha dan pengedar produk tersebut.
  5. Pastikan anda membuat pemeriksaan tubuh badan sebelum mengambil sebarang ramuan semula jadi.

No comments:

Post a Comment

Author

authorHello, my name is Jack Sparrow. I'm a 50 year old self-employed Pirate from the Caribbean.
Learn More →